Dagens skyll-dig-själv-scenario

http://www.aftonbladet.se/kvinna/article3067445.ab

Läs den länkade artikeln om hur 14-åriga Tessan började hora sig för att få pengar till... eh... en häst, typ. Det var dock en våltäkt som triggade igång hela skiten, åtminstone känslomässigt. Och en våldtäkt är ingenting som jag tänker skrika "skyll dig själv!" över.

Däremot är det ett stort skyll-dig-själv-scenario när hon gjorde ett medvetet val att sälja sin kropp. Dumjänta. Borde jag sympatisera med henne? Hon gjorde inga ansatser till att berätta för föräldrarna (eller någon överhuvudtaget) att hon blivit våldtagen, trots att hon inte hade några problem med dem (läs artikelns ingress). Faktum är att hon inte verkade ha några problem alls, men hon slängde bort sin lugna tillvaro för att en våldtäkt fick henne att känna sig "brukad" nog att sälja sin kropp. Och bla bla bla, ungdomsanstalt and what not. Sen har hon mage att skriva en bok om sina dumheter och tjäna pengar på det.

Nej, hon får tyvärr inte mina sympatier. Och dessutom var det ett jävla tjat om hur mycket hon gillar hästar. Är det för att vi ska få en uppfattning om hur mycket hon gillade att rida saker?

// Fisk

Kommentarer
Postat av: Anonym

idiot!

2008-08-11 @ 13:41:24
Postat av: Bengt

Hade det varit en vuxen, mogen och myndig person så hade jag hållt med dig 100%, men det är det inte. Barn kan inte hållas lika ansvariga för sina val som vuxna av många skäl.



En vuxen människa har nästan alltid ett val och anses vara kapabel att ta konsekvenserna av dom, även T gjorde ett (dåligt kan tyckas då) val men ansvaret ligger mycket tyngre på föräldrarna och på de som köpte hennes tjänster i detta fallet.

2008-08-11 @ 13:58:34
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: t

Ok, en fråga? Har du alla bestick i lådan eller? empatì? Upp till 80% av personer som prostituerar sig har blivit utsatta för sexuellt vål, säger det dig något?

2008-08-11 @ 13:59:36
Postat av: Anonym

cool blogg, jag håller fullständigt med dig!

2008-08-11 @ 14:37:20
URL: http://sensuellt.blogg.se/
Postat av: Sofie

Jag håller helt och hållet med!!!

2008-08-11 @ 14:45:30
Postat av: Maria

Du äcklar mig, din självgoda gubbe. En 14-åring är ett litet barn som utsätts för något så hemskt. Hon kände skam, vilket inte är ovanligt. Att våldtäktsoffer inte berättar för någon är inte heller ovanligt, inte heller självdestruktivitet. Du verkar totalt ignorant och empatilös. Jag känner sympati för dig och ditt begränsade lilla känsloliv.

2008-08-11 @ 14:51:17
Postat av: Bengt

Jag tycker det säger mer om er som kommenterar än om "DoCowsFly" när ni uttalar er som ni gör om en okänd människa som råkar tycka annorlunda än ni själva. "Maria", "idot" eller "t", ni visar bara prov på feghet och lägre nivå än den ni upplever att DCF håller och det gör att ni ser ut som rätt små människor. Bättre kan ni. Väl?



Kan ni inte diskutera saken civiliserat och med respekt så låt bli.

2008-08-11 @ 15:07:33
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Queen Bee

Jag tror inte poängen är att "Tessan" inte har några problem, utan snarare är det en påminnan om att våldtäkter och prostitution inte alltid står skrivet i pannan på den som drabbats av det. Personligen tycker jag att det är uppenbart bortom allt tvivel att "Tessan" är en tjej med många, många problem. Huruvida de fanns där redan innan våldtäkten eller inte kan man inte så noga veta efter att ha läst en kort artikel om henne.



Jag tror inte alls att hon "slängde bort sin lugna tillvaro för att en våldtäkt fick henne att känna sig 'brukad'", som du skriver. Snarare tror jag att hennes lugna tillvaro fick sig en ordentlig törn just när hon blev våldtagen. Hur medvetet en 14-årings val är efter en överfallsvåldtäkt är diskutabelt. Jämför, för sakens skull, med den man som för några år sedan blev sexuellt utnyttjad av en grupp kvinnor på sin arbetsplats (kvinnorna var kollegor) och gick direkt därifrån och hängde sig. Ett medvetet val att hänga sig, naturligtvis, men i ljuset av vad? Hade han gjort det om han inte just varit med om en mycket traumatisk upplevelse? Antagligen inte. Hade "Tessan" prostituerat sig om hon aldrig blivit våldtagen, alternativt fått hjälp att bearbeta våldtäkten redan då den skett? Det vet vi inte, men jag tror att vi tryggt kan anta att sannolikheten hade varit mindre.



Vänliga hälsningar,



Queen Bee.



2008-08-11 @ 15:26:17
Postat av: emma

Du verkar inte ha läst alla andra artiklar om våldtäkt och följt den pågående disskutionen som hållt på i snart flera år. OFTAST när flickor blir våldtagna så etsas rösten "Det är ditt fel" fast i huvudet på dem. Det är ju oftast så det börjar. Och när det väl hände, fanns det ingen slut som hon beskriver. Inte lätt ..

2008-08-11 @ 16:01:59
URL: http://litenemma.blogg.se/
Postat av: Maria

Bengt: Det är snarare kurage att säga emot någon som tycker att våldtagna barn med självdestruktivt beteende som följd får skylla sig själva. Innan du tar den typen av människor i försvar, bör du kanske fundera över vilka åsikter du faktiskt skriver under på i och med ditt handlande. Hans inlägg är totalt respektlöst, då får han förvänta sig samma respons. Skillnaden är bara att den han hoppar på är utsatt och oskyldig.



Varför ska jag ödsla tid på att argumentera sakligt med någon som uppenbarligen inte är särskilt begåvad? Det vore lönlöst, Fisk skulle garanterat inte ändra åsikt för det. Nu har jag sagt mitt och kommer inte tillbaka mer, så du behöver inte ens bry dig om att svara (men det är klart- här får du en lysande möjlighet till att få sista ordet).

2008-08-11 @ 17:20:41
Postat av: Johan

Hon orkar inte med EN rättegång men hon orkar skriva en bok om allt?!? Nej det där stämmer inte, luktar bluff om den där historien. Kan tänka mig att det finns en sanning i något av det som skrivs men sen så verkar man ha överdrivit det hela enormt för att få mycket publicitet, så att många vill köpa den "spännande och makabra" boken...

2008-08-11 @ 17:49:37
Postat av: Callisto

Hur kan man tänka i banor om att en fjortis som utsatts för övergrepp är vuxet mogen och ska resonera därefter i sina val av handlingar? Hur mogen var man vid 14 års ålder? Oavsett relationen till föräldrarna så ska det MYCKET till för att man ska berätta om våldtäkt. Och det finns många sätt som det kan gå åt fel håll för en flicka i sårbar ålder som utsatts för våldtäkt. Även vuxna spårar ur i sådana situationer? En tjej på 14? Var finns empatin hos skribenten?



Och till Johan vill jag säga att hon kanske processat detta i alla dessa år, och nu äntligen bearbetat det tillräckligt för att försöka rensa det ur systemet. Tror du att en våldtäkt och de handlingar hon utfört efter den bara rinner av henne som vatten på en gås? PR-trick eller ej, men ditt resonemang kring hur länge det tagit henne att få ihop boken haltar illa. De kvinnor jag känner som blivit våldtagna har aldrig riktigt kommit över det, och många berättade inte på flera år men fick sedan plötsligt ett behov av att processa. PTSD, hört talas om det?

2008-08-11 @ 20:20:29
URL: http://bitchbloggen.blogspot.com
Postat av: HK

om tanken är vara ironisk så visst,

om du är allvarlig så är du del av problemet.

Fruktansvärd människosyn,

2008-08-11 @ 20:34:04
Postat av: uppenbar

Hej, du självgoda gubbe!



Jag har många gånger själv funderat på att hobbysälja min kropp, ser inget större fel i det egentligen och tycker att folk whinar för mycket.



Puss, din eviga uppenbar

2008-08-12 @ 19:58:49
Postat av: Anonym

Dra åt helvete, din blogg suger.

2008-08-13 @ 16:49:30
Postat av: Nisse

IQ-guldfisk

2008-08-27 @ 17:16:20
Postat av: Anonym

I-D-I-O-T!!!!

2008-10-10 @ 16:26:38
Postat av: fjorton år och klok som bara den.

Jag kan inte riktigt tro det jag läser. hur kan en person säga så. Helt sanslöst, för det första så är tjejen FJORTON ÅR! det spelar ingen roll hur klok man än är, självförtroendet är bräckligt i den åldern. Tro mig som fjortonåring. Du måste verkligen vara 100 bast eller något, som inte har någon som helst aning hur enkelt en kille kan bräcka en. Men jag vet, och det är ingen åsikt. DET ÄR FAKTA.

2008-12-03 @ 17:56:31
URL: http://moiix.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0