Cykeletiketten i byhålor

Alla som har tillbringat tid i någon Stockholmsförort vet att det är djungelns lag som gäller. Var man för sig! Och det gäller även cyklisterna. Råkar man köra ner någon så är det inte så big deal - this road ain't big enough for both of us!

Men så kommer man till en liten småstad - en riktig håla. Nästan alla cyklar, förutom typiska medelsvenssonmän som kör bil ÖVERALLT trots att stan inte tar mer än 10 minuter (med bil) att ta sig igenom. Inne i centrum finns det en del fotgängarna, och man ska samsas om gatorna med dem.

Jag tog cykeln in till centrum. Först var det helt okej, det var bara en bred, tom väg som inte var speciellt komplex att cykla på. Men ju närmare centrum jag kom, desto mer utstakade cykelvägar fanns det. Skyltar åt alla håll indikerade vilken väg cyklisterna skulle ta beroende på destination. Det fanns till och med enkelriktade cykelvägar där man bara kunde cykla åt ett håll, annars blev man påcyklad av ordentliga cyklister - och det är inget fel på det, om det inte vore för att det var jättesvårt att hitta en cykelväg åt det andra hållet (precis brevid gick ju människorna!).

Jag fick total panik. Vad fan är det här för stil?! Irrade omkring ett bra tag innan jag äntligen hittade en illa placerad cykelskylt som pekade mot centrum. Jaja. Dagens blä alltså. Så jävla ociviliserat i små svenska hålor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0