Chefer tävlar i fulast handstil.
En sak som jag har upptäckt efter mina otaliga jobb där jag varit underordnad folk som utför mycket skriftliga uppgifter (konteringar och dylikt) är att det förmodligen finns en inofficiell tävling i vem som kan skriva slarvigast och mest oläsligt.
Det här är verkligen ingen överdrift - högt rankade personer inom företag skriver helt förjävligt. Det rör sig inte bara om allmänna texter (en liten notering i marginalen som inte går att läsa exempelvis) utan även så simpla saker som initaler/signaturer eller siffror förvrängs till nåt form av kludd där man sitter och undrar om en nolla verkligen ska se ut som en åtta (eller tvärtom) eller hur man lyckas få ett "U" att bli en trea.
Jag tror att en slarvig handstil ska indikera att personen som skriver är väldigt viktig och upptagen - och det är ju sant! Men faktum är att det försvårar de underordnades arbete eftersom man kan spendera en dryg kvart med att försöka deschifferera de nerklottrade tecknena.
Jag själv har en väldigt barnslig handstil - den är mycket ojämn, lite vinglig och det märks att jag ibland trycker för hårt när jag skriver. Men mina siffror går åtminstone att tyda utan att behöva trolla fram en lupp och stort tålamod, jag använder ett visst mellanrum mellan mina bokstäver så att man inte behöver spendera alltför lång tid på att pilla isär varenda tecken med blicken (vilket är väldigt jobbigt!).
Jag tycker att man ska få göra ett skrivtest innan man befodras till en högre position, samt skriva på ett kontrakt om att behålla den godkända skrivstilen.
Tack för mig.
Kopplar fenomenet mer till läkare och hur slarvigt de skrev recept för i tiden innan det blev datoriserat. Ett under att apotekarna gav ut rätt medicin...
Doktorer skriver väldigt otydligt, jävla överklassfasoner.
Det stavas 'befordras'. Varsågod.